Konec „jaků“ ve vojenském letectvu

Letecká přeprava armádními proudovými dopravními letouny Jakovlev JAK-40 dospěla ke svému konci. Druhý zářijový den se na kbelské základně uskutečnilo slavnostní ukončení jeho provozu.

S letounem JAK-40 (kódové označení NATO Codling), jehož první prototyp vzlétl v říjnu 1966 a poté bylo vyrobeno 1011 strojů, se rozloučili nejen představitelé řady institucí, včetně Vojenského technického ústavu s. p., ale i bývalí a současní příslušníci pozemního technického a létajícího personálu.

Krásnou vzpomínku na „jaka“ má také Petr Bartošek. Dříve pilot, kapitán letounu a instruktor JAKu-40 ze základny dopravního letectva Praha-Kbely, který na něm nalétal 1 500 hodin a dnes výzkumný a vývojový zaměstnanec úseku vědy a perspektivních programů odštěpného závodu Vojenský technický ústav letectva a protivzdušné obrany. „JAK-40 byl spolehlivý stroj, bohužel s vybavením poplatným tehdejší době. Jeho přínos bych všeobecně charakterizoval jako neskutečně silný ,držák‘ při zabezpečování letecké přepravy.“

Autor: Pavel Lang

© Vojenský technický ústav, s.p.
Přesunout nahoru