Czech English

08. 12. 2016VTÚ provedl repasi legendárního stíhacího bombardéru MiG-15bis SB pro muzejní sbírky VHÚ

VTÚ provedl repasi legendárního stíhacího bombardéru MiG-15bis SB pro muzejní sbírky VHÚ

Symbolickým odhalením stíhacího bombardovacího letounu MiG-15bis SB ředitelem Vojenského technického ústavu, s. p. Jiřím Protivou začalo slavnostní dějství předání této letecké legendy do muzejních sbírek Vojenského historického ústavu. Ceremoniálu, který se uskutečnil 8. prosince 2016 na letišti Praha – Kbely, byli přítomni náměstek pro řízení sekce průmyslové spolupráce a řízení organizací MO Tomáš Kuchta, ředitel VHÚ plk. Aleš Knížek, zástupci Svazu letců ČR a bývalí příslušníci čs. vojenského letectva.      

Středem zájmu slavnostní ceremonie byl stíhací bombardovací letoun MiG-15bis SB (v kódu NATO Fagot B). V reálu se jednalo o taktickou útočnou modifikaci frontového stíhacího letounu typu MiG-15bis. Stroj byl určený k ničení pozemních cílů za pomoci neřízených raket a neřízených pum v rámci přímé podpory pozemních jednotek.

Letoun MiG-15bis SB č. 3255 byl vyroben 19. května 1956. Vyzbrojeny s ním byly zejména 6. sbolp Přerov a 30. sbolp Hradec Králové. Stroj dolétal v roce 1982 a poslední let s ním provedl pilot Kučera 15. října 1982. „Třicetdvapadesátpětka“ při 2 506 vzletech nalétala zhruba 1 800 hodin. Z vojenského letectva byla modifikace SB vyřazena v dubnu 1983.

VTÚ provedl u legendární „patnáctky“ zevrubnou repasi spočívající v desítkách, mnohdy technologicky velice náročných, odborných prací. „Restaurování letounu MiG-15bis trvalo pět měsíců a jedná se již o několikátou spolupráci mezi dvěma vojenskými ústavy. Již dříve VTÚ pro VHÚ zrenovoval letouny Messerschmitt Me-262 a Jakovlev Jak-17,“ říká ředitel státního podniku J. Protiva a upřesňuje, že na letounu bylo provedeno odstranění povrchové koroze draku, a to tryskáním ultra vysokotlakým vodním paprskem, byly demontovány překryt kabiny, včetně vystřelovací sedačky, závěsníky na zbraňové systémy. Provedl se nový nástřik trupu, včetně výsostných znaků. Závěrečnou etapou byla kompletace stroje.      

V delegaci Svazu letců ČR, kterou vedl Oldřich Pelčák, byli také dva bývalí čs. vojenští piloti, kteří se z „patnáctky“ katapultovali. Zdeněk Kadlec zažil tuto mimořádnou situaci v dubnu 1963 nedaleko Ždírce nad Doubravou v důsledku technické závady na motoru. Vítězslavu Nohelovi vysadil motor na MiG-15UTI (č. 2511) šestnáctého července 1969 zhruba půl hodiny po vzletu z mošnovského vojenského letiště. Tehdy jako instruktor přezkušoval techniku pilotáže u npor. Vlastimila Navrátila. Po katapultáži obou pilotů se neřízená „patnáctka“ samovolně stočila po pravém křídle a namísto dopadu do předem vyhlédnutého prostoru se zřítila v areálu tehdejší Nové Huti ve Vítkovicích. Vyšetřovatelé určili jako příčinu nehody utržený náhon palivového čerpadla. Piloti byli zproštěni jakékoliv viny na mimořádné události.

Autor: Pavel Lang                                                                                         

Foto: Pavel Novotný

Prezentace na Facebooku Twitter presentation Kontakt na Skype

Kontakty

Kontakt:

Vojenský technický ústav, s.p.

Mladoboleslavská 944

197 06 Praha 9 - Kbely

 

IČ: 24272523

DIČ: CZ24272523

 

Tel.: +420 950 105 111

Fax: +420 284 817 086

e-mail: info@vtusp.cz